Never a dull moment

Eind september hadden we onze jaarlijkse inspiratiedag. Bijna 70 procent van al onze medewerkers hadden zich verzameld in Heiloo om er een bruisende dag van te maken. De jongleur opende met een verhaal over de rechter- en linkerhersenhelft en de samenwerking. Even later deden circa 160 mannen en vrouwen hun best om drie ballen in de lucht te houden. De workshops liepen goed, met thema's zoals ondernemen in zorg en welzijn, digitalisering, het roer in eigen hand nemen en houden, resultaatgericht denken en doen, oplossingen en oplossingsgericht denken, ambities en het mobiliseren van je energie, slapen, stress, het is bijna teveel om op te noemen. Met een prangende vraag kon je terecht bij een coach voor een speedsessie. Na de lunch werd er op een zeer onorthodoxe wijze getrommeld. In 25 minuten werd een heel stuk in elkaar getimmerd. In plaats van een ‘after-lunch dip’ kwamen we in een ‘after-lunch top’. Tegen 17.00 uur sloten we af met een samenvatting met een knipoog. De deelnemers gaven een gemiddelde score van 8 wat betreft tevredenheid. Volgend jaar weer beter?

Op 1 november jl. zijn we ons nieuwe pand in Alkmaar ingetrokken. Eindelijk de staf én de professionals bij elkaar. Wat een heerlijke stap. Een nieuw pand met veel licht, met veel transparantie, mooie kleuren, goede materialen en een fijne ligging. Wie had dat voor mogelijk gehouden. Het vroeg wel even tijd en aandacht. De aannemer met al zijn vaklieden, de verhuurder die ook zijn deel moest pakken, de vloerenlegger, de heren van de ICT en het netwerk, de verhuizer en al zijn sjouwers. Op 1 november zijn we met alle collega's in het nieuwe gebouw begonnen met een ontbijt en een speur- en kennismakingstocht. Een wervelende start die zeer goed is gevallen. Het lijkt wel of de professionals met iets meer trots hun werk doen, vertelde één van de baliemedewerkers. Tsja, dat is goed gelukt. We hebben gekozen voor mooie materialen en uitgesproken kleuren. Robuust, eerlijk en duurzaam. Daar willen we mee geassocieerd worden. Van duurzaam hebben we in overleg met de verhuurder echt werk gemaakt. We hebben gekozen voor zonnepanelen op het dak, voor een warmtepomp en er is overal ledverlichting. We gaan voor een betere samenleving en daar hoort het milieu ook bij. De officiële opening volgt. We laten snel horen wanneer.

Bij verhuizen hoort ook het oude pand achter je te laten. Voor mij een werkplek van de afgelopen twee jaar. Voor sommige collega's de werkplek van de afgelopen tien of meer jaar. Dan laat je wel wat achter. Dan is een beetje tijd om te rouwen ook gewenst. Mag het nieuwe pand nog zo tot de verbeelding spreken, je raakt ook een zeer vertrouwd plekje kwijt.

In november zijn we een nieuwe traditie gestart: G-niale kunst. Op het podium alleen maar talenten met een beperking. Het werd een topavond met een fantastisch programma. Tussen de bedrijven door een diner bereid door wethouders en een burgemeester, onder leiding van Keuken met Karakter. Een man met grote uitdagingen op het gebied van autisme die ons meer dan 30 minuten bezig houdt met een grote lach op ons gezicht. Waar je tegen aan loopt? Hoe mensen met je omgaan en hoe je van je zwakte je kracht maakt. Voor je het weet ben je bij de Aldi de medewerker van de maand. Voor mij werd het echt een avond van onze slogan ‘Niets is onmogelijk’. En dan de presentatie van André Heuvelman; een trompettist van wereldformaat die ook zijn trompet durft te laten zakken. De wethouder van Den Helder, Tjitske Biersteker, heeft ons uitgenodigd om het in 2020 in Den Helder te houden. Zij gaat het initiatief steunen. Deze avond is mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren. Anno 2019 gaan we niet meer met de pet rond bij de gemeenten, we zoeken partners bij het bedrijfsleven. Dank je wel sponsoren.

De derde kwartaalcijfers zijn vastgesteld. We verwachten uit te komen op een positief exploitatiesaldo over 2019. Nog voldoende werk aan de winkel om de winstgevendheid op peil te krijgen.

Mooi bruggetje naar de begroting en jaarplannen voor 2020. Deze puzzel begint in elkaar te vallen. Ook daar is de winstgevendheid de grootste uitdaging. Bij een omzet van ongeveer 14,5 miljoen euro is een winst van circa 0,5 á 0,6 miljoen op zijn plaats. Niet om de winst als doel op zichzelf. We ontmoeten bij de gemeenten in hun rol als opdrachtgever vooral een financieel probleem dat ze doorschuiven naar de opdrachtnemers. Dat vraagt om met minder middelen hetzelfde of zelfs meer te bereiken. Dan spreken we, alweer, over preventie. Ook het anders en meer inzetten van vrijwilligers wordt dan een onderdeel van de puzzel.

In MEE & de Wering stel ik vast dat er meer en beter wordt gedacht over innovaties. We gaan nieuwe doelgroepen meer expliciet bedienen: LHBTIQ, oftewel Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel, Transgender, Interseksconditie en Queer of Questioning (twijfelend). Geeft niet, ik moest eerst ook even opzoeken wat deze afkorting betekent. We gaan in samenwerking met een andere aanbieder aan de slag met dementie, om meer de sociale component toe te voegen. We gaan trachten om in wijken nieuwe vrijwilligers te vinden en samen de wijk meer en beter leefbaar te houden onder de vlag van teams van de buurt. De mobiliteit van ouderen en mensen met een beperking verhogen door gezamenlijk vervoer te organiseren. We gaan naar cliëntenondersteuning 3.0. Er borrelt van alles in de boezem van onze organisatie. Met de Hogeschool van Amsterdam gaan we aan de slag met ondernemerschap. We hopen dat ook met de inbreng van studenten we echt nieuwe oplossingen vinden voor bekende uitdagingen. Daarmee verwachten we het partnerschap met gemeenten verder invulling te geven. Gaan we niet met zijn allen voor klantwaarde voor de inwoner?

Ik kijk uit naar het nieuwe jaar, 2019 bracht ons veel goeds!


Rob C.P. Hartings

Directeur-bestuurder MEE & de Wering
 
 
Contact MEE & de Wering
...